Tietopyynnöt Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluissa

Näillä sivuilla kerrotaan, miten voit tehdä tietopyyntöjä ja asiakirjatilauksia Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella.

Toimi näin, kun haluat tilata asiakirjoja tai pyytää muita tietoja hyvinvointialueelta

  1. Valitse alta tilanteeseesi sopiva tietopyyntötyyppi.
  2. Pääset kunkin tietopyyntölinkin kautta sivulle, jossa on tarkemmat ohjeet kyseisen tietopyynnön tekemiseksi. Seuraa annettuja ohjeita.
  3. Voit tehdä tietopyynnön sivuilta löytyvällä sähköisellä lomakkeella tai hyvinvointialueen kirjaamossa paikan päällä. Voit myös valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestasi.
  4. Tietojen pyytäminen vaatii aina henkilöllisyyden todistamista, lukuun ottamatta julkisia asiakirjoja koskevia pyyntöjä. Henkilöllisyyden todistaminen tehdään vahvalla sähköisellä tunnistamisella tai henkilöllisyystodistuksen tarkastamisella.
  5. Hyvinvointialue toimittaa pyydetyt tiedot lain mukaisessa määräajassa. Jos hyvinvointialue ei anna pyytämiäsi tietoja, saat vastauksen perusteluineen samassa määräajassa, jossa asiakirjat tulee antaa.

Ohjeet sopivan tietopyynnön valitsemiseksi:

Tietopyyntöjä ja tiedon korjausvaatimuksia voit tehdä sähköisesti vahvalla tunnistautumisella. Voit käyttää myös paperisia lomakkeita paikan päällä kirjaamossa, jolloin tarkistamme henkilöllisyytesi.

Sovi tällöin tapaaminen sähköpostitse kirjaamo@luvn.fi  tai puhelimitse p. 029 151 5835.  Kirjaamo päivystää arkisin kello 9.00–15.00. Palvelupisteiden saaminen eri puolille hyvinvointialuetta on parhaillaan selvityksessä.​

Valtuutus

Voit asioida myös käyttämällä valtuutusta. Asianajajien, lupalakimiesten ja julkisten oikeusavustajien osalta hyväksytään avoin asianajovaltakirja, jossa on päiväys ja valtuuttajan allekirjoitus ja nimenselvennys. Hyvinvointialue todentaa, että kyse on asianajajasta, lupalakimiehestä tai julkisesta oikeusavustajasta.

Muiden kuin edellä mainittujen valtuutettujen osalta valtakirjassa tulee olla:

  • tiedot valtuuttajasta ja valtuutetusta
  • tieto siitä, mitä valtuutus koskee
  • valtuuttajan allekirjoitus, nimenselvennys ja päiväys.

Sähköinen asiointi: Valtuutettu tunnistautuu hyvinvointialueen sähköisellä lomakkeella ja tekee siellä valtuuttajan puolesta henkilötietojen tarkastuspyynnön tai korjausvaatimuksen. Valtuutettu liittää pyyntöön valtakirjan.

Asiointi paikan päällä: Valtuutettu esittää valtakirjan kirjaamossa ja todistaa oman henkilöllisyytensä. Valtakirja liitetään pyyntöön. Valtuutettu täyttää henkilötietojen tarkastuspyyntö -lomakkeen tai henkilötietojen korjausvaatimus -lomakkeen.

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Asiakirjajulkisuuskuvaus-sivun tarkoituksena on helpottaa tietopyyntöjen yksilöimisessä. Kuvaus sisältää tiedot hyvinvointialueen asiarekisteristä ja palvelujen tiedonhallinnan tietovarannoista. Tietovarannoista on kuvattu niiden taustalla olevat tietojärjestelmät ja niiden sisältämät tietoaineistot tietoryhmittäin. 

Asiakirjajulkisuuskuvaus-sivulle

Lisätietoja

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tietosuojavastaavalta voit kysyä lisää tietosuojasta ja henkilötietojesi käsittelystä hyvinvointialueella:​

Tietosuojavastaava
PL 33, 02033 Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue​
puhelin 029 151 2000 (vaihde)​

Jos haluat lähettää sähköpostia tietosuojavastaavalle, käytä salassa pidettävissä asioissa turvapostia

Jos sähköpostin lähettäminen suojatulla sähköpostilla ei edellä kuvatulla tavalla onnistu, lähetä viesti siitä, että haluat suojatun sähköpostiyhteyden käyttöösi osoitteeseen tietosuoja@luvn.fi 
Tällöin tietosuojavastaava lähettää sinulle suojatun sähköpostiviestin, johon vastaamalla voit lähettää salassa pidettävää tietoa.​