Oikaisuvaatimus yksilöä koskevista sosiaali- ja terveydenhuollon päätöksistä ja asiakasmaksuista

Tältä sivulta saat ohjeet oikaisuvaatimuksen tekemiseen sosiaalihuoltoa koskevasta päätöksestä sekä sosiaali- ja terveydenhuollon tasasuuruisesta asiakasmaksusta.

Oikaisuvaatimusten käsittelyn nopeuttamiseksi pyydämme laatimaan oikaisuvaatimuksen ensisijaisesti sähköisellä lomakkeella(ulkoinen linkki).

Oikaisuvaatimus sosiaalihuollon yksilöä koskevasta päätöksestä

Sinulla on oikeus tehdä oikaisuvaatimus sinulle tehdystä sosiaalihuollon palvelua tai etuutta koskevasta päätöksestä (esimerkiksi toimeentulotuen, kuljetuspalvelun tai omaishoidon tuen päätöksestä). Ohjeet oikaisuvaatimuksen tekemiseen löytyvät päätöksen liitteenä olevasta muutoksenhakuohjeesta.

Jos sinulla on kysyttävää päätöksestä, otathan yhteyttä päätöksen tehneeseen tahoon. Yhteystiedot löytyvät päätöksestä.

Viranhaltija voi poistaa virheellisen päätöksen ja ratkaista asian uudelleen, jos:

  • päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen
  • päätös perustuu ilmeisen väärään lain soveltamiseen
  • päätöksenteossa on tapahtunut menettelyvirhe
  • asiaan on tullut sellaista uutta selvitystä, joka voi olennaisesti vaikuttaa päätökseen.

Yhteydenotto päätöksen tehneeseen tahoon ei keskeytä oikaisuvaatimusajan kulumista. Oikaisuvaatimusohjeessa on kerrottu määräaika, jonka kuluessa oikaisuvaatimus on tehtävä.

Oikaisuvaatimus tasasuuruisesta asiakasmaksusta tai tulosidonnaisesta asiakasmaksupäätöksestä

Tutustu asiakasmaksuihin tarkemmin: Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksut

Tasasuuruiset asiakasmaksut ovat samansuuruisia kaikille. Niitä ovat esimerkiksi avosairaanhoidon, kuntoutuspalvelujen ja suun terveydenhuollon asiakasmaksuja koskevat laskut (käynti terveysasemalla, fysioterapeutilla tai hammaslääkärissä). 

Tasasuuruiseen asiakasmaksuun voit hakea muutosta laskun liitteenä olevan oikaisuvaatimusohjeen mukaisesti. Jos sinulla on kysyttävää tasasuuruisesta asiakasmaksusta (lasku), otathan yhteyttä sinua hoitaneeseen tai laskuttaneeseen tahoon.

Tulosidonnainen asiakasmaksupäätös tehdään asiakkaalle esimerkiksi säännöllisestä kotihoidosta tai ympärivuorokautisesta palveluasumisesta. Asiakasmaksupäätöksessä määritellään tulosidonnainen maksu, jonka asiakas maksaa hänelle myönnetystä sosiaalihuollon palvelusta.

Tulosidonnaiseen asiakasmaksupäätökseen voi hakea muutosta oikaisuvaatimusohjeen mukaisesti.

Laskuun, joka perustuu asiakasmaksupäätökseen, ei voi hakea muutosta oikaisuvaatimuksella.

Asiakasmaksupäätöksen osalta otathan yhteyttä päätöksen tehneeseen tahoon. Yhteystiedot löydät asiakirjan etusivulta.

Yhteydenotto asianosaiseen tahoon ei keskeytä oikaisuvaatimusajan kulumista. Oikaisuvaatimusohjeessa on kerrottu määräaika, jonka kuluessa oikaisuvaatimus on tehtävä.

Keskimääräinen käsittelyaika

Oikaisuvaatimuksen keskimääräinen käsittelyaika on noin neljä kuukautta (päivitetty 10/2025). Käsittelyn jälkeen päätös toimitetaan sinulle postitse.

Oikaisuvaatimusten käsittelyn nopeuttamiseksi pyydämme laatimaan oikaisuvaatimuksen ensisijaisesti sähköisellä lomakkeella.(ulkoinen linkki)

Vaihtoehtoisesti voit käyttää alla olevaa PDF-lomaketta ja toimittaa sen hyvinvointialueen kirjaamoon.

Koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue