Rådgivning inom socialservice - stöd för vardagens utmaningar från och med 1.10.2025
Behöver du stöd i vardagens utmaningar, försörjning, familjeliv eller krissituationer? Tveka inte att kontakta oss – vi hjälper dig att hitta rätt stöd. Vi ger råd om sociala tjänster för personer under 65 år och hjälper dig att få de tjänster du behöver.Vilka frågor kan du få hjälp med?
Vi ger rådgivning i olika vardagliga utmaningar samt frågor som rör funktionsnedsättning eller barnskydd. Vi berättar hur du kan ansöka om en tjänst eller förmån och vid behov ger vi råd om vilka bilagor som behövs för att behandla ansökan.
Dessutom informerar vi om våra samarbetspartners tjänster och hänvisar dig vid behov vidare, till exempel till organisationer eller kommunala tjänster.
Vårt mål är att hitta en fungerande lösning för dig redan vid första kontakten. Vår tjänst är öppen för alla och kontakt leder inte automatiskt till ett kundförhållande med socialtjänsten.
Exempel på frågor du kan få hjälp med:
- Ekonomiska svårigheter, utkomststöd
- Utmaningar i familjelivet, stöd i föräldraskapet
- Funktionsnedsättning, långvarig sjukdom, nedsatt funktionsförmåga
- Krissituationer, våld, ensamhet
- Särskilda situationer i barnfamiljer
- Stöd för närståendevårdare och anhöriga
Lunna - plattformen för digitala tjänster
Socialservisens rådgivning chat vardagar kl. 8-16. Icke-brådskande meddelanden 24/7. Vi svarar dig inom tre vardagar. Ladda ner appen eller uträtta ärenden på webben, lunna.fi.
Ring oss
Vi betjänar vardagar mån-fre kl. 9-12. Du kan vänta på svar på linjen eller lämna en återuppringningsbegäran, så ringer vi tillbaka till dig så snart som möjligt.
- Socialtjänster för vuxna 029 151 3100
- Socialtjänster för barnfamiljer 029 151 2360
- Funktionshinderservice 029 151 2425
Om du vill fråga om socialtjänster för personer över 65 år, kontakta Seniorinfo.
Besök på plats
Walk-in-mottagningar är endast avsedda för ärenden inom vuxensocialtjänsten. Vi betjänar kunderna i den ordning de anländer.
Textmeddelandetjänst för personer med hörsel- och talnedsättning
Om du har en hörselnedsättning eller inte kan tala, kan du skicka ett textmeddelande till oss. Skriv ditt fullständiga namn, födelsedatum och orsaken till att du kontaktar oss i meddelandet.
Skicka textmeddelandet till nummer 045 739 59347. Vi betjänar på vardagar mån-fre kl. 9–12.
Kontaktuppgifter för myndigheter
Detta telefonnummer är endast avsett för myndigheter, till exempel polisen eller skolpersonal. Vi betjänar myndigheter på vardagar mån-fre kl. 8–15.
- Barnskyddet 029 151 3530
Efter kontorstid betjänas myndigheter av Västra Nylands Social- och krisjour.
Välfärd för västnylänningar
Verksamhet som främjar välbefinnande stöder ditt helhetsmässiga välbefinnande och erbjuder verktyg för ett meningsfullt liv. Med hjälp av sökmotorn kan du hitta tjänster och olika aktiviteter i ditt närområde. Verksamheten ordnas av välfärdsområden, kommuner, städer samt privata aktörer och organisationer.